Low-code Zoho-maatwerk.

Met Zoho haal je een dijk van een oplossing in huis, maar het kan zijn dat je toch net dat ene (deel)proces, die app, integratie of rapport mist. De oplossing: low-code maatwerk! 

Klinkt cool, maar wat is Low-code? Low-code is een geniale manier om snel extra Zoho-functionaliteit te creëren. De ontwikkelaar bouwt je oplossing namelijk niet van scratch, maar maakt gebruik van de krachtige low-code tool: Zoho Creator. 


Door gebruikt te maken van voorgeprogrammeerde bouwblokken aan code, ligt de ontwikkelsnelheid aanzienlijk hoger dan traditionele ontwikkelmethodes.

Praktische stappen.

Starten met nieuwe software is best complex, maar eigenlijk ook supersimpel: gewoon beginnen. Maar dan wel goed!

Voorbereiding

We trappen waarschijnlijk een open deurtje in, maar een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dus dat je begint met een kraakheldere analyse! Wat wil je oplossen? De verwachting? De wensen? Wat gaan we gebruiken? Welke processen pakken we mee? Welke boeiende inzichten wil je straks uit het systeem vissen? Wie doet wat? Moet er wat mee uit andere systemen of gaan we iets koppelen? Wat zijn de eventuele risico's? Wanneer wil je starten? Een implementatie heeft een duidelijke richting nodig en we springen dus nooit zomaar in het diepen. Pas als we alle in- en outs helder hebben, komen we met een tailor-made stappenplan.

Roadmap

Nu het stappenplan op "tafel" ligt, starten we gezamenlijk met de inrichting. Allereerst tuigen we de basisinstellingen op en pakken we vervolgens door met het inrichten van je data, processen, workflows en eventuele integraties. Uitgangspunt hierbij is de processen, welke er toe doen, te optimaliseren en zo goed mogelijk te automatiseren. Zo kunnen medewerkers straks doen waar ze écht goed in zijn en regelt Zoho de rest. Uiteraard testen we samen alles goed door en waar nodig sturen we wat bij.

Uitrol

Net als bij autorijden, is de kans op schade (of erger) groot als nieuwe Zoho-bestuurders zonder enige kennis en ervaring de "weg" op gaan. Dus zijn onze gecertifieerde trainers tijdens deze fase druk met het geven trainingen en workshops aan de alle Zoho-newbies. Snapt iedereen het? Mooi, dan is het eindelijk zover: de start! Spannend? Nou en of. Daarom zijn wij die dag ook van de partij. Zie ons als de badmeesters die bijspringen als er iemand dreigt te verdrinken of in het ondiepe wil gaan duiken. Ook als we weer op kantoor zijn, blijven wij uiteraard volledig beschikbaar voor eventuele vragen en verzoeken.

Nazorg

Na de initiële start met Zoho gaan onherroepelijk processen (door voortschrijdend inzicht of wijzigingen binnen de organisatie) weer op de shop, komen en gaan collega's, is er sprake van groei of krimp, kortom......een ding is zeker, niets blijft zoals het is! Bij het uitblijven van vervolgacties, gaat er veel waarde verloren en sluit Zoho steeds minder goed aan. Wij blijven dus maar wat graag proactief onderdeel van het verbeterproces en zorgen ervoor dat Zoho, ook op de lange termijn, optimaal blijft bijdragen.

Coaching

Een succesvolle Zoho-implementatie valt of staat met de mate van samenwerking tussen de consultant en de interne teamleden. Bij voorkeur wordt iemand vanuit de top van het bedrijf projecteigenaar en neemt deze de volledige regie in handen. Dit lukt jammer genoeg niet altijd. Wie heeft hier, naast het reguliere werk, tijd voor? Heeft ervaring met soortgelijke implementaties? Heeft voldoende mandaat om dingen te regelen? Kent alle facetten van het bedrijf en de processen? Geen geschikte kandidaat? Denk dan eens aan een Wolq-projectcoach. Onze doorgewinterde coachen zorgen ervoor dat het project blijft aansluiten op alle doelen van de stappenplan.